onsdag 11 november 2009

Julstrut



Jag har julpysslat lite igen. Stickat och tovat den första av ett gäng små strutar. Vet inte riktigt vad jag ska ha dem till men kanske de blir julkort till speciella vänner. Man kan ju fylla dem med något trevligt, som hemgjort godis eller så.

Jag hittade stickbeskrivningen på Drops Design (som har mängder med gratis, jättefina stick- och virkbeskrivningar) men blev inte riktigt nöjd med formen och ändrade lite efter egen smak.

Jag har använt Drops garn, Drops alpacka i dubbel tråd till struten och Drops puddel till den yviga kanten, stickor 5 till struten och virknål 4 till hängaren.
Så här gjorde jag den:
Stickning: Lägg upp 10 maskor. Sticka räta maskor, 2 varv. Tredje varvet, öka en maska i varje kant (på Drops Designs hemsida finns tips på hur man gör det snyggt). Öka två maskor i varje sida vart tredje varv ytterligare 4 gånger. Öka sedan vart femte varv till 40 maskor. Sticka ytterligare ett varv med alpackagarnet, byt till puddel och sticka ett varv och maska sedan av. Klipp inte av alpackagarnet. Sy ihop struten. Vänd så sömmen hamnar inåt.
Virkning: Fäst alpackagarnet med en fästmaska i kanten av struten. Virka 35 löpmaskor, fäst med en fästmaska i struten och virka fästmaskor i löpmaskorna. Fäst trådarna.
Tovning: Fyll struten med en eller två plastpåsar. Jag säkrade dem med säkerhetsnålar. Tvätta i 40 grader. Använd ett tvättmedel utan enzymer och optiska vitmedel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar