söndag 26 september 2010

Choklad, choklad, choklad

Choklad är gott. Väldigt gott. Fast chokladglass tycker jag är sådär. Oftast smakar den bara torrt av kakao eller rent artificiellt. Den jag gör i min glassmaskin smakar bara choklad. Riktig choklad. Och den är så smockfull av kalorier så ViktVäktarna skulle polisanmäla mig om de visste. Här kommer receptet:

Karolinas dubbelchokladglass
3 äggulor
0,75 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 tsk kakao
1,5 dl mjölk 3%
3 dl grädde
100 g mjölkchoklad
vit chokladsås

Vispa ägg, socker och vaniljsocker fluffigt. Vispa 2 dl grädde. Blanda äggblandning, grädde, mjölk och kakao. Häll i glassmaskinen. Häll restrerande grädde i en gryta och låt koka upp. Dra grytan från värmen och låt chokladen smälta i grädden så det blir en kräm. Tillsätt 2/3 av chokladkrämen till glassen efter ca 25-30 minuter. När glassen är färdig efter ca 40 min, ringla i resten av mjölkchokladkrämen och vit chokladsås. Ät direkt eller förvara i frysen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar