lördag 15 december 2012

Lucka 15

Jag har sjungit den halländska grönkålens (även kallad Långkål) lov tidigare. Ett absolut måste till skinkan om man frågar mig. Den ser inte så vansinnigt aptitlig ut, jag vet, men det är insidan som räknas. Eller i det här fallet smaken. Jag hade med mig grönkål till gårdagens trevliga julbord med ridklubben, stekt på morfars sätt. Det bästa alltså. Om man är sann entusiast odlar man sin grönkål själv och skördar först efter första frosten. Sedan kokas den läääääänge (därav namnet) och kramas ur och hackas. För den stressade nutidsmänniskan finns färdigkokt att köpa på korv i matvarubutikerna. Iallafall i Halland.

Grönkål (Långkål) enligt morfar Eric
1,5 kg kokt grönkål
50-100 g smör
2 dl vispgrädde
0,5 dl ljus sirap
1 krm mald vitpeppar
0,5-1 tsk salt
1 krm ättika

Hacka grönkålen till önskad finhet. Smält smöret i en stor stekgryta. Stek grönkålen lätt. Tillsätt grädde, sirap , vitpeppar, salt och ättika. Stek på medelvärme och smaka av. Tillsätt mer kryddor och sirap efter smak. Sänk sedan till låg värme och låt stå på plattan ytterligare en stund. Kålen kan med fördel stekas någon dag innan den ska serveras och bara värmas, då blir smaken ännu bättre. Tillsätt då lite grädde vid stekningen/uppvärmingen.

TACK! Alla ni som var med och bidrog till en glad kväll och speciellt tack till Karin som öppnade sitt hus för oss.

2 kommentarer:

  1. Supergod grönkål. Kan det vara det där lilla kryddmåttet ättika som sätter extra piff på denna halländska delikatess?/Aina

    SvaraRadera
  2. Ättikan kan nog vara den undergörande, hemliga ingrediensen. Det kommer från morfars mor. "Så ska det vara några droppar ättika i med". Morfar trodde det handlade om att kålen är så fet. För att underlätta matsmältningen. Jag tror det är enklare än så. Bryt sött med syra och smaken blir bättre.

    SvaraRadera