söndag 17 oktober 2010

Farbror Frost var hos mig inatt

Dahliorna som blommade vackert igår hukade i morse fruset. Nu ligger de vissna stänglarna på komposten och knölarna är nedstoppade i ett murtråg, mjukt inpackade i höstlöv och nedburna i jordkällaren. Antar att de ligger och drömmer om nästa års blomning medan jag funderar över var jag ska placera dem. Har några månader på mig att bestämma mig.

Jag skördade årets sista tomater idag med. De står i köksfönstret fr att mogna. Plantorna tog visserligen i att blomma igen när jag flyttade in dem i växthuset för en månad sedan men det lär inte bli några frukter av de blommorna. Allt annat som ska sparas till nästa år står också i växthuset. Pelargonerna, citronträdet och rosmarinen och frostvakten är igång. Nu kan vintern komma när den vill.

2 kommentarer:

  1. Och jag som inget växthus har - var ska min rosmarin övervintra? Funderar på att ställa ner krukan i källaren men där är ganska mörkt. Funkar det? Vad tror du? Man kan ju chansa. Står den ute, så dör den.Aina

    SvaraRadera
  2. Jag brukade ha min i min oisolerade hall innan växthuset var klart. Testa källaren. Kan inte mer än misslyckas, eller hur? Gör bara inte om misstaget jag gjorde en gång -glömde vattna.

    SvaraRadera