tisdag 2 februari 2010

Soppa för tunna plånböcker

Jag kokade soppa idag. På en spik. Eller nej, på några morötter, lök och potatis. Jag räknade ut att hela laddningen nog kostade ca 10 kr eftersom morötterna var inhandlade för 2 kr/kg. Så billig, god och mättande. Tyvärr har min kamera gått sönder så det blir ingen bild men jag lovar att soppan blir läckert brandgul.

Morotssoppa
500 g morötter
2-3 potatisar
1 gul lök
2 grönsaksbuljongtärningar eller 3 msk grönsaksfond
5 dl vatten
2 tsk smör
färsk/fryst fransk dragon (eller annan favoritkrydda), salt, vitpeppar

Hacka löken grovt. Smält smöret och fräs löken mjuk i en traktörpanna. Skala och dela potatis och morötter i mindre bitar. Lägg i pannan. Häll över 5 dl vatten och tillsätt buljongtärningar/fond och färsk/fryst krydda efter smak. Jag hade fransk dragon i frysen, därför blev det det. Låt koka i 20-25 min. Mixa soppan slät. Tillsätt vatten till önskad konsistens och smaka av med salt och vitpeppar. Servera med en klick creme fraiche och gott bröd.

4 kommentarer:

  1. Det känns som en soppa som är bra för tjocka magar också. Tror jag ska prova denna efter allt julgodis :-)

    //Maria

    SvaraRadera
  2. Det är det. Det blir ca 4 portioner, 150 kcal/portion. Jag har precis ätit en tallrik till lunch och den var ännu bättre dag 2.

    SvaraRadera
  3. Morotssoppa är gott, jag gjorde en i fredags men då lyxade jag till det med grädde och räkor. /Annika

    SvaraRadera
  4. På fredagar kan man lyxa med lite grädde :)

    SvaraRadera