söndag 30 juli 2023

Jag är rik








 Jag skulle ju börja blogga igen. Dokumentera odlingsåret och dela recept. Det blev inte så mycket med det, förmodligen för att det är smått och krångligt att blogga från mobilen. Med odlat har jag. Förodlingssäsongen i gästrummet gick bra. Hanterbart många sorgmygg och inte en enda bladlus. På så vis var beslutet att så paprika och aubergine en månad senare rätt. Ur skördesynvinkel var det sådär. Skörden blir något senare, det gör den. Kallsådderna ute i tunneln blev riktigt bra och jag hade väldigt fina kålplantor att sälja på Djurskyddets växtmarknad andra helgen i maj. Nästa år blir det mer grönkål för den är väldigt populär här i Halland. 

Den tidiga odlingen i tunneln under våren var ren glädje. Strax efter påsk började jag skörda spenat och rädisor. Bladkål, spetskål, sallat, dill, sockerärter och morötter följde. Jag har dill så det räcker hela året i frysen. Jordgubbarna blommade fint men gav bara några få bär. De behöver hjälp att polineras. 

Sommarodlingen i tunneln är mer av en besvikelse. Jag fick in pyralider med gödseln och allt stod och stampade. Gurkorna fick jag slänga och så nytt. Jag väntar på att de ska börja blomma nu. Paprikorna flyttade jag på. Det tog två dagar så satte de igång att växa och nu ser de piggare ut men det krävs en lång varm höst för någorlunda skörd. Det som givit bra avkastning i tunneln är zucchiniplantorna. De är enorma!

Sommarodlingen i bäddarna har gått bra. Nät över lök och morötter har hållit otäcka fluglarver borta, lökskörden ser fin ut och tomaterna på friland frodas och borde börja mogna snart. I maj åt jag mängder av majrovor och nu finns det nästan obegränsat med rödbetor och kålrabbi. Purjolök och rotselleri ser lovande ut. Palsternackorna likaså. Spetskål och broccoli skördas regelbundet. Det svåraste är att hinna ta hand om allt.

Nu blommar dahlior och sommarblommor som bäst och höstodlingen och sådderna för det jag ska äta i vinter är på gång. Jag har bl.a. sått vintersallat i tre pluggbrätten. De grodde fint och så glömde jag vattna två dagar och ett brätte brändes bort. Men det finns tid att så nytt. Jag har rädisor och små sommarmorötter som grott i en pallkrage och plockar blåbär och smultron till morgonyoghurten varje dag. Päronträden dignar av frukt och det finns fullt tillräckligt med äpplen. Jag är rik.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar