måndag 22 november 2010

Balkansk vitkålssallad


Jag har ju lätt (ehhrrmm...) negativa erfarenheter av män från Balkan. Främst baserat på en individ. Det mesta som har med honom att göra vill jag glömma men en bra sak lämnade han efter sig. Sin "balkanska vitkålssallad". En knaprigare, snabbare och lättare variant på pizzasallad som passar till det mesta. Håller sig dessutom fräsch i kylen i flera dagar. Alla mått är ungefärliga, man kan anpassa lite som man vill efter tycke och smak.

Balkansk vitkålssallad
4 dl vitkål
1 msk rapsolja
2 tsk ättika 24%
0,5 tsk salt

Strimla vitkålen. Blanda rapsolja, ättika och salt. Häll över vitkålen. Blanda. Klart!

P.S. Han tillagade den aldrig men delade glatt med sig av sina receptkunskaper till "husan".

5 kommentarer:

  1. Var han konsult? En sån som inte kan själv men har bestämd uppfattning om hur andra skall göra? ;)

    SvaraRadera
  2. Förr i världen brukade jag äta på Roma i Varberg. Kocken, som kom från Makedonien, gjorde den godaste pizzasallad jag har smakat. Men han kryddade med svartpeppar, om jag minns rätt. Ska testa din balkansallad.

    SvaraRadera
  3. Maximerad vinst på minimerad insats. Helt utan lojalitet mot någon annan än sig själv. Jo, han var nog konsult.

    Antar att varje familj har sin variant, ungefär som vår grönkål. :)

    SvaraRadera
  4. Nu har jag testat. Flera gånger. Så enkel att sno ihop och så otroligt god.

    SvaraRadera