söndag 8 juli 2012

Temalunch jordgubbar

Spontana infall är trevligt. Det tycker de flesta. Sådär kravlöst och mysigt. Jag gillar att planera mitt liv så mina spontana infall är få och sällsynta men igår fick jag ett. Mamma och lillebror hade bestämt sig för att äta brunch på en lokal restaurang, men den visade sig vara bokad av ett sällskap.  Det var då mitt infall poppade upp. "Kom hit istället! Jag bjuder på jordgubbslunch." En stund senare, när det gått upp för mig hur mycket jobb det innebar ångrade jag mig lite. Fast allt blev klart i tid och i slutändan fick jag tillbaka med råge eftersom mamma och mormor hjälpte mig att diska och städa efteråt. Summa summarum en mycket trevlig eftermiddag med hela familjen.
 
Lunchen inleddes med en jordgubbssallad. Sommarsallad kallar jag den. Helt fantastiskt god och enkel. Receptet finns här. Till salladen serverades vitlöksbaugette, inhandlad i affären.
Huvudrätt med jordgubbsinslag var svårare. Till slut hittade jag ett recept på lammfärsbiffar med jordgubbschutney. Fast det fanns bara halalslaktad lammfärs i butiken, så det blev nötfärs istället, kryddad med vitlök, chokladmynta och paprika. Jordgubbschutneyn fick också bli en egen variant. Receptets vårlök byttes ut mot rödlök och färska aprikoser mot havtorn. Chutneyn blir sötsyrlig och god. Väldigt god. Till detta åt vi ångkokt nypotatis. Tack till mig själv för att jag köpte mikrovågsugn med ångkokningsfunktion. 10 minuter tar det att koka 1 kg potatis. Ytterligare tack till mig själv för att jag investerade i en elgrill för några år sedan
Avslutningsvis serverades Jordgubbsmaränswiss (vaniljglass, vispad grädde, jordgubbar och maränger) med valfri sås, saltlakrits eller choklad. Mitt val av sås är väl lätt att räkna ut. Jordgubbar och saltlakrits är min favoritsmakkombination, alla kategorier. Såsen är en ny, trevlig bekantskap av märket Garant som finns på Willys. Även chokladsåsen var av samma märke. Till förväxling lik O'hoys i smaken, bara något billigare.

Jordgubbschutney ca 2,5 dl
1 liten rödlök
1 msk rapsolja
1 L jordgubbar
1 dl havtornsbär
0,5 dl muskavadosocker
2 msk färsk mynta
1 krm salt
1 krm ingefära

Hacka rödlöken grovt. Stek den mjuk i rapsoljan i botten på en kastrull. Dela jordgubbarna i kvartsbitar. Finhacka myntan. Tillsätt jordgubbar, mynta och övriga ingredienser till löken. Låt koka  ihop utan lock i ca 5 minuter. Låt svalna. Klart.

2 kommentarer:

  1. Låter jättegott. Här är en annan variant som man kan ha som huvudrätt. Jag har testat och det är jättegott.
    http://www.nyfikengra.se/?p=3289

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var också spännande. Och till fläsk, bra att variera.

      Radera