söndag 29 juli 2012

Årets första

Förra årets gurkplantor blev en stor besvikelse. De grodde fint, växte ett tag och krympte liksom sedan ihop och vissnade ner, helt utan anledning. Då var jag inte så pigg på att alls försöka med gurkor igen. Men när fröerna beställdes blev det för svårt att motstå. Gurka var väl ändå värt en chans till? En ny sort. En jag inte testat tidigare. Så blev det och idag skördade och åt jag upp den första gurkan. Riktigt god. Hemodlat smakar alltid bäst. Plantan verkar dessutom klara sig bra från den spinn som brukar vara frekvent förekommande. Undrar om framgången beror på tipset jag hörde i Odla med P1 för några veckor sedan? Spinn gillar inte fukt. Spraya gurkplantan med vatten dagligen och den kommer att klara sig bättre. Nu står en sprayflaska med vatten bredvid krukan i växthuset och den används flitigt. De gav ytterligare ett bra tips i just det programmet. Det gällde dill. Dill är ofta svårodlat. Det beror på att dill är extremt känsligt för svamp. Minsta svamp i jorden och dillen dör. Om man instället odlar den i kruka i ny jord så kommer man alltid ha fin dill till nypotatisen och kräftorna.

6 kommentarer:

  1. Tack så mycket för att du delar med dig av dina odlingstips! Det där med dillen hade jag ingen aning om, trodde den var extremt torkkänslig bara!

    SvaraRadera
  2. Precis så gjorde jag med dillen när den första omgången på friland såg ut att dö....jag tog en kruka med ny jord,sådde nya frön och vips hade jag fin dill till midsommar. Gurkplantorna får vatten och dusch varje morgon och nu har vi skördat in 23 st sedan veckan före midsommar!! Och jag har INTE växthus, iallafall inte ett riktigt utan ett billigt enkelt plastskjul från Rusta som KANSKE håller hela sommaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är imponerad, Britt-Marie! :) Jag var jättesen med sådden i år. Får skylla på det för normalt börjar jag skörda tomater nu och det är långt, långt kvar.

      Radera
  3. Gott med egen gurka. Alltid kul att skörda sådant, som man har sått själv! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Otroligt gott! Skalet är väl tjockt för min smak, men skalade smakar de så sött och krispigt. En bra sort som är mjöldaggsresistent dessutom.

      Radera