lördag 18 april 2009

Första grillkvällen

Äntligen är uteplatsen så klar så jag kunde köpa ny grill och inviga den. Jag fixade två gamla och en ny favorit. Uppe till vänster står en Avokado- och kidneybönsallad (recept här). Till vänster står min egen variant av fransk potatissallad. Det som ska grillas är färdigmarinerad fläskkotlett direkt från affären och nötfärsspett med curry och vitlök. Så goda! För övrigt bjöd jag på sockerärtor och OLWs fresh island dip blandad med lätt-creme fraiche.


Karolinas franska potatissallad (4 port.)

6 stora potatisar (fast sort)
1 knippe rädisor
1 kruka slätbladig persilja
3-4 vårlökar
3 msk valfria färska örter
2 msk olivolja
2 msk vitvinsvinäger
1 msk fransk senap
salt

Skala och koka potatisen (jag brukar skiva den innan jag kokar, enklare att skiva och kokar snabbare). Skiva rädisorna och vårlöken tunt, hacka persiljan och lägg i salladsskålen. Lägg i den kokta potatisen. Blanda olivolja, vinäger, senap och salt. Hacka de färska örterna (fast idag tog jag en genväg och använde Findus frysta färdighackade blandning med franska örter. Väldigt smidigt...). Blanda i örterna i olivoljeblandingen och häll över övriga ingredienser. Blanda väl. Klart!

Nötfärsspett

400 g nötfärs (lammfärs blir ännu godare)
1 ägg
2 pressade vitlöksklyftor
2 tsk curry
salt, peppar

Blanda alla ingredienser. Dela i ca 10 bitar, forma och trä på spett. Klart att grilla!

Fast det bästa sparade jag till sist. Rabarberna är rekordtidiga i år och här kommer den utlovade rabarberpajen från Birgittasystrarna i Vadstena. Till pajen på bilden har jag använt 3/4 sats.

Vadstenanunnornas rabarberpaj (6-8 port.)

200 g rumsvarmt smör
2 dl vetemjöl
2 dl socker
2 dl havregryn
ca 6 dl rabarber
2 dl socker


Dela rabarberna i mindre bitar och lägg i botten på en form. Häll över 2 dl socker. Blanda smör, vetemjöl, socker och havregryn till en smulig deg. Fördela ovanpå rabarberna. Baka i nedre delen av ugnen, 175 grader i ca 45 min. Pajen går självklart att variera i all oändlighet. Vilken frukt eller bär som helst fungerar. Jag har gjort den med jordgubbar, blåbär, björnbär, äpplen, äpplen och rabarber, päron. Är frukten sur, tillsätt socker, är den blöt av sig, blanda i lite potatismjöl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar