onsdag 24 juni 2009

Allt på en gång

Nu mognar allt på en och samma gång. Samtidigt som flädern och lavendeln blommar är det högsäsong för jordgubbar. Det betyder att man hittar mig i köket för tillfället. Idag kokade jag en av mina favoritmarmelader -Mörk jordgubbsmarmelad med lakrits. Jag hittade den i en tidning för några år sedan, kommer tyvärr inte ihåg vilken, och bestämde mig omgående för att testa den eftersom en av ingredienserna var Turkisk peppar. Jag älskar Turkisk peppar! Marmeladen är lite lyxig sådär och passar väldigt bra till dessertostar.

Mörk jordgubbsmarmelad med lakrits
2 l jordgubbar
0,6 l syltsocker
4 dl mörkt muscovadoråsocker
1 st vaniljstång
3 st lagerblad
2 msk vatten
1 msk lakritsgranulat, (eller 6 mortlade turkisk peppar)

Gör så här
Snoppa och rensa jordgubbarna, dela dem på mitten och de större i tre eller fyra bitar. Lägg bitarna i en kastrull och häll på syltsocker och muscovadosocker.Dela vaniljstången på längden och skrapa ur fröna. Lägg i frön och vaniljstång i kastrullen. Tillsätt lagerblad och vatten, rör om och låt allt koka upp och sedan sjuda ca 10 minuter.Tillsätt därefter lakritsgranulat eller turkisk peppar och sjud ytterligare 4-5 minuter. Skumma eventuellt av, ta bort lagerblad och vaniljstång och häll sedan marmeladen i burkar.

Min notering: Marmeladen blir ofta lite väl rinnig så jag har senaste gångerna valt att använda vanligt strösocker och röd Melatin, ca 2 tsk. Jag konserverar även marmeladen med Atamon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar