måndag 22 juni 2009

Underbara lavendelskorpor

Varje år, strax innan lavendeln slagit ut, plockar jag blommorna och bakar härligt knapriga lavendelskorpor. De är perfekta till en kopp kaffe eller ett glas saft på stranden och har lång hållbarhet. OBS! Lyxa inte till det med smör istället för margarin. De blir inte alls bra då.

Lavendelskorpor

100g sötmandel
100g margarin
1,5 dl socker
4,5 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 ägg
3 msk hackade lavendelblommor (plockas strax innan de slår ut)

Värm ugnen till 180 grader. Rensa lavendelblomknopparna från stjälkarna. Hacka lavendelblommor fint med stavmixer. Häll i mandel och hacka den grovt. Rör socker och margarin poröst. Blanda övriga torra ingredienser med lavendel och mandel. Arbeta ihop med sockerblandningen och tillsätt ägget. Dela degen i 6 delar. Rulla till längder motsv. en bakplåtskortsida, 3-4 längder per plåt. Lägg på plåtar klädda med bakplåtspapper och platta till längderna lite. Grädda mitt i ugnen i 15 min. Låt svalna i 10 min. Skär skorpor. Grädda ytterligare 12-15 min, mitt i ugnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar