lördag 20 juni 2009

Äntligen flädersaft!


Idag har jag kokat flädersaft. Plockade först 40 stora klasar fläder på busken som ser ut som ett träd längst ner i trädgården. Skivade sedan 2 citroner och la i en stor bunke tillsammans med flädern. Kokade 1,5 l vatten och 1,2 kg socker och hällde i 50 g citronsyra. Sockerlagen hällde jag sedan över fläder och citron. Nu ska det stå i kylskåpet i 5 dygn innan jag silar av, tillsätter Atamon och häller på flaskor.


Jag har sparat små drickyoghurtflaskor (Willys egen drickyoghurt, ca 2,5 dl) ett tag. Blir alldeles lagom eftersom jag inte dricker så mycket flädersaft utan använder den mest som smaksättare. Kommer ihåg att jag gjorde en fläderpannacotta som blev fantastiskt god för några år sedan. Den toppades med ett flarn av mörk choklad. Perfekt kombination!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar