onsdag 14 oktober 2009

Inför Halloween

Idag var ryggen så bra så Mamma och jag kunde göra en liten utflykt. Till en gård strax söder om Varberg som säljer pumpor. Det måste ha varit ett bra pumpaår i år för de var de största vi någonsin sett. Nu ligger de i mitt förråd i väntan på att gröpas ur och få ansikten eller något annat mönster.

Jag är lite ambivalent till att importera högtider, tycker vår egen Allhelgonahelg är tillräckligt bra, men gillar samtidigt pumpalyktorna. De är vackra och lyser upp både med färg och ljus. Dessutom är de kul att göra!

Jag köpte några små prydnadspumpor också. Söta va?





Här följer några tips för att få till den perfekta pumpalyktan:

1. Hämta och skriv ut en mall i din smak från nätet. Finns massor med fina att ladda ner gratis (googla på free pumpkin carving patterns).
2. Skär av locket och gröp ur pumpan.
3. Tejpa fast mallen på pumpan. Pricka tätt efter mallen med en syl eller liknande genom mallen och yttersta pumpaskalet.
4. "Smörj" in pumpan med potatismjöl -då framträder mönstret tydligt och blir lätt att skära efter.
5. Skär ut efter mönstret, små bitar först, stora sen. Använd helst en smal, spetsig, tandad kniv. I USA kan man köpa specialset för att skära i pumpor. Har ni kontakter där, skaffa det för det underlättar verkligen.
6. Skär ut ett hål baktill i pumpan för att säkra ordentlig syretillförsel.
7. För att pumpan ska hålla längre och inte skrumpna ihop kan man lägga vaselin eller något annat fett på skärytorna (minimerar avdunstning av vatten från pumpan).

2 kommentarer:

  1. I dag har jag tagit mig tid och läst mer i din blogg. Så roligt att se "våra" pumpor på bild. Det här med syrehålet där bak på pumpan och vaselinet i kanterna hade jag ingen aning om. Jag ska tipsa min svärdotter om din blogg. Hon gillar sånt. /Aina

    SvaraRadera
  2. Era pumpor är kanon! Vi återkommer för att köpa nya nästa år. /Karolina

    SvaraRadera