onsdag 28 oktober 2009

Resterna av pumpan blev soppa

En del av urgröpet från gårdagens lykttillverkningen hamnade i en burk i kylskåpet, närmare bestämt det som fanns i den gula pumpan. Den är egentligen mer matpumpa än lyktpumpa enligt odlaren. I veckan kom reklam från Haléns i mailboxen. Förutom kläder fanns där även recept på en enkel och nyttig pumpasoppa som jag har testlagat och testätit idag (med bara några små förändringar i receptet). Riktigt god höstmat med lätt julkrydda kan man säga. Jag bakade bröd också. Med Finax solrosbrödsmix. Jag gillar konceptet brödmix och alla Finaxbröd jag har provat är jättegoda.

Haléns pumpasoppa (4 port.)
1 gul lök
2 klyftor vitlök
ca 600 g pumpa
ca 300 g potatis
6-10 dl grönsaksbuljong
1 tsk honung
1 msk ingefära
1 apelsin
smör, salt, vitpeppar

till serveringen: creme fraiche, persilja

Hacka lök och vitlök, skala och tärna potatis och pumpa. Fräs alltsammans i smöret i en stekgryta utan att det tar färg. Häll i ca 5 dl buljong och honungen och låt småkoka under lock tills potatis och pumpa är mjuka, ca 15 minuter. Mixa soppan eller kör den i matberedare. Tillsätt skalet av en apelsin och saften från en halv apelsin. Späd med resten av buljongen till önskad konsistens. Smaka av med ingefära, salt och vitpeppar. Servera med en klick creme fraiche och toppa med persilja.

Mina ändringar: Honungen är inte med i originalreceptet och dessutom använde jag en specialsort som jag köpte på en julmarknad förra helgen, smaksatt med lime och kanel. Enligt receptet ska det vara färsk ingefära. Det hade jag inte hemma så jag tog mald. Det rivna apelsinskalet är också mitt tillägg. Mest för att jag tycker väldigt mycket om citrusskal i det mesta.

2 kommentarer:

  1. Jag har ingen potatis i utan större mängd pumpa istället. Sedan har jag mindre med buljong och istället grädde (helst vispad så blir den krämigare). Byter man ut grönsaksbuljongen mot hönsbuljong så blir den fylligare i smaken men å andra sidan är den inte längre veg. Måste prova med vitlök och apelsin nästa gång, låter gott!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vegetarisk eller inte spelar ju ingen roll och grädde förhöjer alla smaker. Hönsbuljoch och en skvätt fett gör den säkert bara godare.

    SvaraRadera