tisdag 3 november 2009

Glögg på G

Jag hann med lite mer än trädgården i helgen. Jag smygstartade advent. Förra veckan kom "Lantliv", julspecial i brevlådan. Lantliv är nog min favorittidning och för ett julfreak är julspecialen mumma. Där finns alltid härliga, lantliga inredningsreportage och recept jag bara längtar efter att testa. I just det här numret fanns en väldigt enkel fläderglögg som nu står och drar i mitt kylskåp. Det börjar lukta jul om den. Mmmm... Imorgon är den färdig för provsmakning.






Lantlivs vita fläderglögg
3 dl koncentrerad flädersaft
1 vaniljstång
8 hela kryddnejlikor
1 liten bit torkad ingefära
1 kanelstång
1 stjärnanis
1 flaska torrt vitt vin
Dela vaniljstången och lägg den och övriga kryddor i flädersaften. Låt dra ett dygn (fast jag har utökat det till 3 dygn i kylskåp). Sila bort kryddorna. Tillsätt vitt vin och värm till strax under kokpunkten. Servera med apelsinskivor och kanelstång.

7 kommentarer:

  1. Återigen är jag mäkta imponerad.

    /Maria

    SvaraRadera
  2. Den är hur enkel som helst, bara man har frysen full av flädersaft sedan tidigare :). Ikväll är det provsmak.

    SvaraRadera
  3. Kul idé, har frysen full med flädersaft....Hur smakade det?
    //Johanna

    SvaraRadera
  4. Den blev jättegod men kryddorna ska absolut ligga i minst 3 dygn.

    SvaraRadera
  5. hmm, jag har oxå flädersaft i frysen... dock inte fullt! Låter som receptet kan vara värt att prova.

    SvaraRadera
  6. Gör en laddning. Väl använd flädersaft.

    SvaraRadera
  7. Låter fantastiskt gott! Ska testa det till jul!

    SvaraRadera