onsdag 18 november 2009

Mina egna fikonpraliner

Jag erkänner. Jag är en gottegris. Som liten ansåg jag att julgodiset var julens absoluta höjdpunkt. Knäck, Morfars ischoklad och nougatrullar med marsipan...

Med åren har intresset för julgodis övergått från att äta till själva tillverkningen. Jag gör mängder under motiveringen "bra att ha som presenter". Varje år luskammar jag tidningar och nät efter nya, roliga recept. Och varje år gör jag den pralin som jag utvecklat receptet till själv. Imorgon ska jag till Ullared och bl.a. inhandla ingredienser.


Karolinas fikonpraliner (ca 50 st)
500g torkade fikon
1/2 dl cognac
200 g mandelmassa (eller marsipan, blir lite sötare då)
florsocker
200-300 g vit choklad

Snoppa fikonen och kör tillsammans med cognac och marsipan i en mixer. Rulla bollar, ca 2 cm i diameter av röran. Doppa klicken och "mjöla" händerna i florsocker för röran är kladdig. Smält den vita chokladen. Två chokladtips: (1) Satsa på en choklad av någorlunda kvalitet, t.ex. Lindt, det blir både enklare och godare då. (2) Lägg in de färdigrullade bollarna i frysen eller kylen en stund så stelnar chokladen snabbare. Doppa och låt stelna i rumstemperatur.

2 kommentarer:

  1. Underbart, underbara julgodisar!!!

    Det är verkligen en del av julen för mig också - att få göra (ja... och äta också förstås) julgodis.

    //Maria

    SvaraRadera
  2. Gillar man fikon så är de riktigt lyxigt goda. Det är vuxensmak på dem. Fler godistips kommer. Med lite tur lyckas jag klämma ur Morfar receptet på hans ischoklad.

    SvaraRadera