fredag 2 april 2010

Mia Öhrns jordnötskladdkaka

Mia Öhrn har delat med sig av några chokladiga recept som får det att vattnas i munnen i senaste numret av Lantliv. Mia Öhrn är den där pigga lilla konditorn som brukar synas i TV då och då och har skrivit en hela två böcker fyllda med kladdkakor. Jag bjöd familjen på hennes jordnötskladdkaka idag. Tyvärr var jag feg och lämnade kakan i ugnen väl länge. Den vinner absolut på att vara kladdigare än min skapelse.

Kaka
150 g smör
2 dl strösocker
3 ägg
3,5 dl vetemjöl
1 dl kakao
ca 15 kolafyllda chokladbitar, typ Center (har testat en modifierad variant med där Center byttes ut mot att toppa kladdkakan men O'hoj kolasås innan den sattes in i ugnen. En hit!)

Topping
200 g mörk choklad (har testat med mjölkchoklad med, det blir ännu bättre)
2 dl salta jordnötter

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en form med löstagbar kant, ca 22 cm i diameter. Smält smöret. Vispa ägg och socker lätt. Blanda i mjöl, kakao och smör i äggsmeten. Häll smeten i formen. Tryck i de kolafyllda chokladbitarna (eller toppa generöst med kolasås). Grädda mitt i ugnen i 10-12 minuter (Det var här jag missade och lät den stå inne i ca 18 minuter. Inte bra.) Låt kakan svalna och lossa formens kant. Strö nötterna över kakan. Smält chokladen till toppingen i vattenbad och bred över jordnötterna/kakan. Låt stelna. Servera med vispad grädde.

Tillägg 6 april: Nu har jag bakat kakan en gång till. 13 minuter är lagom i min ugn. Då blir den fantastiskt kladdig och god. Går utmärkt att kalasa på utan chokladtoppingen med. Ett tips är att låta kakan kallna ordentligt eftersom den segar till sig då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar