fredag 2 april 2010

Örtig parmesanlax ur Lantliv

Här kommer receptet på laxen jag bjöd på idag. Den var väldigt god och väldigt lättlagad. Serveras dessutom kall så den går att förbereda i förväg om man vill. Som vanligt har jag hittat receptet i tidningen Lantliv. Recepten där tilltalar mig nästan alltid. Antagligen för att de är läckert presenterade och samtidigt enkla med alldeles vanliga ingredienser.

Örtig parmesanlax (8-10 portioner)

1,5 kg benfri laxfilé

marinad
1,5 dl olivolja
rivet skal och saft av 1,5 citron
rivet skal av 1 limefrukt
1,5 dl finriven parmesanost
1,5 dl finhackade blandade örter
1 msk flytande honung
0,5 msk salt
topping
0,4 kg oskalade räkor/0,2 kg skalade räkor
3 msk finhackad dill

Sätt ugnen på 150 grader. Blanda alla ingredienser till marinaden. Lägg laxen på en bakpappersklädd plåt (ta den med höga kanter). Bred marinaden över laxen och stek mitt i ugnen till laxen har 55 graders innertemperatur (ca 30 min). Låt svalna, förvara kyld till serveringstillfället. Blanda toppingen och bred över laxen strax före serveringen.

Jag serverade klyftpotatis och en kall sås gjord på creme fraiche 8% och dill- och gräslöksdipmix till laxen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar