söndag 1 augusti 2010

Glädjeämnen i vardagen


Det utlovade regnet uteblev idag och framåt eftermiddagen hamnade jag i vanlig ordning i trädgården. Jag skulle bara vattna blommorna men det blev lite mer. Dagens skörd var 1,5 L krusbär, rabarber till två polska rabarberkakor, potatis till kvällens middag och morgondagens lunch, sallad, körsbärstomater, gurka och några blommor att pryda köksbordet med. Potatisen, salladen, tomaterna och gurkan kompletterade den rosmarin- och vitlökskryddade, grillade entrecôten perfekt. Grymt gott!

Krusbären brukar bli marmelad men kanske det blir en eller två pajer i år istället. Jag har sett ett recept som tilltalade mig i Lantliv. Förutom att skörda inspekterade jag ägorna. Konstaterade att jag har 3 citroner på gång och ungefär 10 gånger så många blåbär. Helt OK för att vara nyplanterade blåbärsbuskar.

Enda smolken i glädjebägaren är de ovälkomna gästerna. Gurkplantan och pelargonerna besöks av millimetertjocka, illgröna larver som sakta med säkert tuggar i sig bladen. Om inte jag kommer och stoppar deras framfart. Det är ett ganska lätt jobb. Då är det värre med tomaterna. De har fått sällskap av oerhört glupska, tjocka saker som bajsar som elefanter. Gröna med gul rand eller biege med brun rand på sidan. Håret reser sig på hela kroppen på mig när jag plockar bort dem. Jag klarar inte av att trampa ihjäl dem utan slänger dem i komposttunnan som töms av kommunen istället. Håller tummarna för att jag hittat alla tomatinkräktare nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar