lördag 9 april 2011

Nyhet i trädgården

Jag har tänkt plantera dem många år nu men det har inte blivit av. I år är det dags. Egentligen är jag ju inte så förtjust i gula blommor men de här har andra fördelar... KNÖLARNA! Världens mest fantastiska fattigmansmat. Det sista och det första du skördar varje år. Så länge det är tjälfritt går de faktiskt att skörda hela vintern.

För några år sedan skulle min brors kockkompis tillaga flådig nyårsmiddag till kompisgänget. Menyn sa "jordärtskockssoppa" till förrätt. Brorsan dammsög varenda butik från Varberg till Halmstad efter skockorna. Ingen framgång. Så pratade han med morfar. -Varför gräver du inte upp några av dem som står strax utanför vår tomt? säger han. Enligt kockkompisen var det de finaste jordärtskockor han någonsin sett och soppan blev tydligen gudomlig. Nu har jag bestämt mig. Det ska vara ett jordärtskockssnår i år. Knölarna gräver jag upp hos mormor och morfar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar