söndag 10 april 2011

Örtbröd

Samtidigt som jag frågade mig vad jag gjorde inomhus så bakade jag bröd igår. Men det är inte mycket annat att göra när jästen är inhandlad och den rivna osten som ska vara i är tinad. Det här brödet är en gammal favorit som jag ofta bjudit på. Ett allt-i-ett-bröd som är ruskigt gott bara som det är, perfekt komplement till soppan och givet på buffébordet. Egentligen ska det skäras i längder och snurras så det blir som spiraler men det orkade jag inte den här gången. Det blev brytbröd istället. Precis lika gott. Vill man kan man ju rulla bullar med.

Örtbröd (ca 20 st)
5 dl mjölk
1 pkt jäst
50 g färska örter (t.ex. basilika, ruccola, persilja, oregano)
200 g riven smakrik ost
2 msk flytande honung
2 tsk salt
50 g smör
12-13 dl vetemjöl

Låt smöret bli rumsvarmt. Smula sönder jästen i en bunke. Värm mjölken till 37 grader. Finhacka örterna (jag brukar använda en stavmixer). Tillsätt örterna till mjölken. Rör ut jästen ca 1 dl av mjölken. Häll i resten av mjölken, 150 g av osten, honungen, saltet och smöret och rör till en jämn blandning. Tillsätt mjölet, lite i taget, och arbeta degen kraftigt tills den är smidig och släpper från bunkens kanter. Låt jäsa under bakduk i 1 timma. Vält upp degen på ett mjölat bakbord. Dela i två delar och kavla ut varje del till 15x20 cm. Skär strimlor, ca 2x15 cm, och vrid några varv. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt, strö resten av osten över och låt jäsa i ca 10 minuter. Grädda mitt i ugnen i 225 grader i 10-12 minuter.

Om du vill göra brytbröd istället så lägg i en lagom stor form, skär skåror för att få lagom stora bullar, strö ost över och grädda i 225 grader, långt ner i ugnen, ca 18-20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar