söndag 24 april 2011

Påskkafé med rabarber

Påsken är snart över för i år. Bara en dag kvar. Vi inledde den i tisdags med Påskkafé till förmån för Projekt Ponnysommar. Solen strålade och värmde så det blev även premiär för trädgårdskaféet. Stort tack till er som kom och speciellt kul var det att familjen Karlbom firade en del av påsklovet hos Ebba och mig.

När senaste numret av Laga Lätt kom hittade jag ett recept på rabarbermuffins som lät väldigt gott (och jag gillar ju inte ens muffins) och bestämde mig för att DET skulle jag baka till Påskkaféet. Att rabarberna sannolikt inte skulle vara i plockbar storlek var ett mindre problem. Jag täckte dem med fiberduk några dagar och det gjorde susen. På förmiddagen plockade jag årets första, korta, små rabarberstjälkar. Muffinsen blev mäkta populära och fick mycket beröm. Slut tog de också.

Rabarbermuffins med vit choklad (ca 12 st)
150 g rabarber
2 1/2 msk + 1 dl socker
100 g rumsvarmt smör
1/2 msk vaniljsocker
2 ägg
1 dl mjölk
2 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
100 g vit choklad
1 tsk kardemummakärnor

Sätt ugnen på 175 grader. Hacka rabarbern fint och blanda med 2,5 msk socker. Hacka den vita chokladen grovt. Mortla kardemummakärnorna. Rör smör, vaniljsocker och 1 dl socker mjukt. Tillsätt 1 ägg i taget. Tillsätt mjölken. Blanda i vetemjöl och bakpulver med hjälp av en mjölsikt. Häll i den hackade chokladen och 100 g av rabarbern i smeten. Klicka upp i muffinsformar. Toppa med resten av rabarbern. En muffinsplåt ger stadga åt muffinsformarna och finare muffins. Grädda mitt i ungen i ca 20-25 minuter. Kontrollera att de är färdiga med en teststicka.

6 kommentarer:

  1. Rabarbermuffins med choklad kan väl inte bli annat än gott. Funderar på att testa receptet men baka degen i enda stor kakform. Vad tror du om det?

    SvaraRadera
  2. Det tror jag är en höjdare, mer tid i ugnen bara.

    SvaraRadera
  3. Blev ingen höjdare. Glömde mjölken och misstänker att jag tog chili istället för kardemumma. Men maken, som gillar kryddstarka anrättningar, åt med god aptit. Gör nu ett nytt försök.

    SvaraRadera
  4. Chili låter vågat. :) Hoppas nästa försök blir mer lyckat.

    SvaraRadera
  5. Bakar rabarbermuffins för tredje gången. Har köpt choklad så att det räcker till ytterligare en omgång, kanske till vår programridning på torsdag.

    SvaraRadera