söndag 17 juli 2011

Cheesecake från förr

Det är faktiskt 10-årsjubileum för den här cheesecaken i år, men det visste jag inte förrän jag började leta på nätet efter receptet. Det var lite krångligt för jag mindes inte var jag först hittade det, bara att det var en väldigt god cheesecake med ovanligt mycket philadelphiaost i. Jag hittade mängder med cheesecake-recept. Jösses vad många varianter det finns! Och alla påstår sig vara "äkta amerikanska". Till slut hittade jag det jag sökte och nu vet jag att det kom från ICAs tidning Buffé nr 6 2001. Då hette den Jordgubbscheesecake och skulle med andra ord dekoreras med just jordgubbar men alla bär går bra. Blåbär t.ex. Väldigt gott. Igår var jag vid vår stuga där det är så lyxigt så det växer vilda blåbär på tomten. Fyra meter från köksdörren. Väldigt få bär kvar där nu...

Jordgubbs(Bär)cheesecake
15 digestivekex
125 g smör
2 ägg
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
400 g philadelphiaost
ca 0,5-1 l bär

Smula digestivekexen, smält smöret och blanda till en deg i en matberedare. Tryck ut i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen, 200 grader, i 8-10 minuter. Vispa ägg och socker pösigt. Rör philadelphiaosten mjuk. Tillsätt philadelphiaosten och vaniljsockret till äggblandningen. Vispa till en jämn smet. Häll på den förgräddade botten och grädda ytterligare ca 15 minuter. Det ska börja stelna i kanterna men fortfarande vara dallrigt när man tar ut kakan ur ugnen. Låt svalna, garnera med bär och servera.

5 kommentarer:

  1. Ser ut som en sommardröm. Och smakar säkert så också.

    SvaraRadera
  2. Är den lika god som den är snygg på bild så måste den testbakas. :)

    SvaraRadera
  3. Den ÄR god. Tycker man om mycket digestivebotten följer man originalreceptet, annars kan man minska den till ca 2/3, dvs 10 digestivekex och 80g smör.

    SvaraRadera
  4. Mums..ser gudomligt god ut!

    SvaraRadera
  5. Tyckte styvfar med -och åt upp halva. :)

    SvaraRadera