lördag 2 juli 2011

Blixtar och dunder, magiska under

För tredje gången sedan midsommar besöktes jordgubbsodlingarna på Munkagård ikväll. Tidigare skörd har hamnat rakt i magen, min egen och några andras. Jordgubbar är ju så fantastiskt gott! Dessutom är det så trevligt och fint på Munkagård. Ordning och reda, halm mellan jordgubbsraderna och när man plockat färdigt bjuds på jordgubbssaft och ljuvliga sockerskorpor.

Jag hade fyllt spannen till hälften när det började mullra långt borta. Ytterligare några centimeter gubbar och blixtarna duggade tätt. Så plötsligt smällde det och blixtrade precis samtidigt. PANG! Anna, min plockkompis tyckte det var dags att lämna landet. Men nej, lite till. Bara plocka lite till. Fylla spannen. Snälla. Spannen nästan full. Då kom regnet. Det vräkte ner. Ljummet och befriande uppfriskande efter en tropiskt kvav dag. Vi hann bli totalt genomdränkta på väg till invägnings- och betalningstältet. Men lika fort som ovädret kom, lika fort var det borta.

Ikväll har jag tagit hand om jordgubbarna, syltat och saftat. Saft enligt Munkagårds eget recept är på gång och burkarna med Mörk jordgubbsmarmelad med lakrits står och svalnar. Imorgon ska saften silas och sedan blir bären sylt -Munkagårds jordgubbssylt för ekonomiska.

2011-07-04 Lika bra att erkänna. Jag följde inte Munkagårds recept på saft och sylt till punkt och pricka. Jag lade till en sak. Fläder. Sisådär 2 dl frysta fläderblommor i en silduk fick ligga med och ge smak åt saften och i förlängningen sylten. Provsmakade idag och tyckte den var väldigt god, lite friskare smak än bara jordgubbar. Ebba hävdade dock bestämt att jordgubbssaft 100% är bäst.

2 kommentarer:

  1. Oj, vad du är huslig! ;) Lät spännande med lakritssmaken. Jag ska också göra och frysa in, men jag tror att jag köper färdigplockade. Inte så lätt att hitta självplockning här nere och nu är de dessutom billiga att köpa!

    SvaraRadera
  2. Det bor en bonnmora i mig. :) Marmeladen är en riktig höjdare, speciellt till dessertost. Den har dock en tendens att bli rinnig om man följer ursprungsreceptet med syltsocker. Då kan man ha den som syltsås till vaniljglassen. Kan nog fungera i en cupcake med, eller varför inte som cheese cake-topping?

    SvaraRadera