lördag 11 augusti 2012

Bukett på köksbordet

Det lagas inte speciellt mycket mat här hemma. Inte några nya, spännande rätter jag vill dela med mig av iallafall. Det bakas inte så värst ofta heller. Det kunde bero på att jag inte har tid eller lust, men sanningen är att det är spisens fel. Eller ugnens. Helt plötsligt en dag bestämde den sig för att bli väldigt mycket mindre effektiv. Så mycket mindre effektiv så allt som tidigare blivit perfekt enligt receptens rekommendationer aldrig blir klart. Typ. Konstant misslyckat. Varmluftsalternativet fungerar fortfarande oklanderligt, men alla varmluftsugnsentusiaster får förlåta mig. Det blir inte lika bra. Därav recepttorkan på bloggen.

Men jag gör annat. Pyntar köksbordet med fina blommor t.ex. Två av mina favoriter, sensommarens tacksamma skönhet Solbrud och Kärleksört. Jag tycker Kärleksörten är fantastisk, hela säsongen, från den sticker upp sina bulliga små skott på våren tills den står med torkade, rödbruna blomsterklasar på senhösten. För att inte tala om hur vackra de är prydda av rimfrost. Ännu så länge är de mintigt gröna men några enstaka har börjat skifta i rosa. När de är mörkt rosa och ingenting grönt syns är det höst. Men ännu är det en tid kvar tills dess. Tid att njuta av de sista sommarveckorna.

2 kommentarer:

  1. Åh,vad fin bukett du fixat! Håller med om Kärleksörten....tacksam hela sommaren/hösten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Den var fin länge med, höll sig i över en vecka.

      Radera