söndag 6 januari 2013

Gottgottigottgott

Det är bara att erkänna. Efter att jag blev hundägare för ett drygt år sedan har jag inte lagat så mycket mat. Framförallt har jag inte testat nya recept, nya rätter. Dock har kontot för en vara från matbutiken ökat tusenfalt. Blodpudding. För att det är billigt? Nej. För att det är gott? Nej (även om jag verkligen tycker det är gott). För att det är snabbt att tillaga? Nej. Det är för att hunden älskar det. Jag gör som många andra hundägare -eget hundgodis. Ett av min håriga vän mycket uppskattat sådant och så enkelt så alla kan göra det. Vill du fjäska för din svansviftare, testa detta. Har du en som inte tål gluten (ganska vanligt hos hundar) så finns även glutenfri variant att köpa i butikerna

Hundgodis
1 förpackning blodpudding

Sätt ugnen på 100 grader C. Skär blodpuddingen i lagom stora tärningar. Lagom är det du och din hund tycker är lagom. Pyttesmå för pytteliten hund, något större för mellanstor hund och ännu något större för jättestor hund. Ett tips är dock att skära dem ganska små för då kan man ge fler. Klä en plåt eller ugnssäker form med bakplåtspapper. Sprid ut blodpuddingstärningarna. Torka med ugnsluckan på glänt i ca 1 timma. Då är tärningarna torra utanpå och fortfarande lite mjuka inuti. Förvara gärna i kylskåp så håller de längre. Det går även bra att frysa in dem.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar