fredag 7 mars 2014

Jag ekofastar

Det är fastetider och för fjärde året i rad fastar jag. Från Askonsdagen till Påskafton äter jag inte kött och inte sött. För miljöns skull. Svenska kyrkan uppmärksammar också miljön och vikten av ett hållbart samhälle varje år under fastan. I år går kampanjen ut på att sluta slänga. Visste du att vi slänger 670 000 ton livsmedel i Sverige varje år? Bara hushållen, alltså den del av maten som är såld, inte det som slängs av butikerna. Det är 72 kg/person och motsvarar 3 % av de totala utsläppen av  växthusgaser. Jag har gått med. Gör du det också. Svenska kyrkan är en modern kyrka och har lagt ut fasteutmaningen som ett evenemang på Facebook. Så förutom att undvika kött och sött har jag i år lovat att inte slänga något ätbart jag köper under den här tiden och alltid välja det mest hållbara alternativet i butiken. Det kan vara ekologiskt, men det kan också vara rättvisemärkt eller lokalproducerat. Förresten blir just det med "mest hållbara alternativet" krångligt ibland. Framför honungen t.ex. Där står svensk honung som inte är ekologisk. Där står ekologisk honung producerad utanför EU och där står fairtrade-honung, även den producerad utanför EU. Vad är bäst? Förmodligen att åka till den lokala honungsproducenten, men de har väl bara hård honung och inte flytande som jag vill ha?


4 kommentarer:

  1. Jag slänger oerhört lite mat men så köper jag sällan mer än det som jag ska äta den närmsta tiden. Ställer den så att jag inte glömmer den i ett mörkt hörn i kylen, och fryser in så lite mat som möjligt då jag glömmer bort den och dessutom inte har någon micro.

    Nu äter jag inte så mycket sött men jag undrar vad det är med socker som är dåligt för miljön?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ganska dålig på att göra slut på det jag har i kylen, tyvärr. Jag behöver bättra mig, både för miljöns och plånbokens skull. Kött och sött är det man avstår ifrån under klassisk kristen fasta. Sedan är socker inte dåligt för miljön, men för mig, så det får hänga med på ett hörn. Gör mig gott. :)

      Radera
    2. Bra jobbat då om du känner att du behöver förbättra dig. :)
      Själv behöver jag se över min förbrukning av hushållspapper.

      Radera
    3. Vi har alla våra svaga punkter. :)

      Radera