söndag 13 juli 2014

En trevlig diva

Ända sedan växthuset stod klart har jag odlat gurkor på sommaren. Hemodlade gurkor är så mycket godare än de köpta. Jag har testat flera sorter, både småplantor köpta på handelsträdgården och fröer jag drivit upp själv med blandade resultat. Ibland har det gått bra, med god skörd, andra gånger har det gått mjöldagg på plantorna och ytterligare några år har de översållats av glupska fjärilslarver. Men det finns en sort som nästan alltid fungerat och som jag återkommer till efter varje utflykt till andra varianter. Diva. Heltjock och halvlång slanggurka, mild i smaken med tunt skal. I år är plantan finare än någonsin (vädret?). Jag har redan skördat tre gurkor och många, många fler är på gång. Det fina är att just Diva nästan alltid går att hitta som fördriven planta på handelsträdgårdarna. Smidigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar