söndag 27 juli 2014

Inte alls grisen i säcken


Tänk att en tanig liten planta för 15 kr från den danska matvarubutiken kan växa sig så stor och stark! Den inhandlades lite på vinst och förlust. Jag hade inte en aning om vad jag skulle få, mer än möjligtvis tomater, och de kommer ju i många olika skepnader. Små plantor, stora plantor, små tomater, stora tomater, röda tomater, gula tomater, orange tomater, svarta tomater, söta tomater, syrliga tomater. Just de här visade sig vara medelstora och smakrika och plantan är minst sagt produktiv. Före första skörden räknade jag till 60 stycken och då blommar plantan fortfarande.

Just i år har jag ändrat lite på tomatodlingen. De har fått flytta strax utanför växthuset istället för att stå under tak, och det fungerar bättre. Dels blir plantorna kraftigare när de utsätts för väder och vind, dels har de inte drabbats av de där glupska fjärilslarverna som brukar dyka upp. Jag bara älskar att kunna gå ut i trädgården och plocka mina egna grönsaker. Även gurkplantan fortsätter leverera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar