torsdag 3 september 2009

Kryddtips

Jag tycker om färska kryddor och fyller stora krukor varje försommar. Basilika, fransk dragon, slätbladig persilja, oregano, citrontimjan, salvia, rosmarin. Självklart skördar och använder jag kryddorna kontinuerligt men när hösten gör sitt intåg och den första frostnatten närmar sig finns det alltid en hel massa kvar. Eftersom jag är lat orkar jag inte torka kryddorna och det har istället gått till spillo. Det gillar jag inte heller. I år har jag kommit på lösningen. Jag fryser in dem. De där små hinkarna med turkisk yoghurt är perfekta. När örterna vuxit över alla breddar har jag skördat, lagt bladen i hinken i frysen och långsamt fyllt den. Nu har jag så det antagligen räcker hela vintern. Färdighackat dessutom!

2 kommentarer:

  1. bra idé, så klart :)
    jag har ju ett överföld av både örterna och burkarna... ska skrida till verket genast!

    SvaraRadera
  2. Glöm inte att skriva på burken vilken ört där är i bara :).

    SvaraRadera