söndag 13 september 2009

Söndagssoppa

Idag har jag bjudit hem familjen på söndagssoppa. Soppan puttrar på spisen och bordet är dukat. Höstkänslan infinner sig...

Fransk vinskördesoppa (som jag gör den) 6 port.
3 msk olivolja
500 g gul lök
4 vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater
1,5 tsk honung
salt
1,25 L grönsaksbuljong
1,5 dl vitt vin

Skala och strimla löken. Jag brukar använda hushållsassistenten med "wokkniven". Hetta upp olivoljan i en stekgryta. Koka samtidigt upp vatten till grönsaksbuljongen och lös buljongtärningarna i det. Stek löken på svag värme tills den är gyllengul och mjuk. Hacka vitlöksklyftorna fint (och här är hackaren från IKEA alldeles perfekt). Tillsätt krossade tomater, honung, salt och vitlök till löken. Låt koka i 10 min. Häll i grönsaksbuljong och vitt vin. Låt koka tills ca 1/4 av vätskan har kokat bort. Servera med gott bröd (idag bakar jag på smidigaste sätt med hjälp av brödmix) och smakrik ost, t.ex. lagrad prästost.


Till dessert bjuds det på ingefärspäron med vaniljgrädde och hackade valnötter. Bordet har dekorerats med det vackraste som finns i trädgården just nu -nypon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar