söndag 6 september 2009

Mer päron -marmelad

Blåsten i fredags fick massor av frukt att trilla ner från träden så igår var det dags för päronmarmeladskokning. Här är receptet:

2 citroner
1,5 kg päron (skalade och skurna i småbitar)
1 L syltsocker
150 g grovhackade valnötter
1,5 tsk malen ingefära

Lägg päronbitarna i en kastrull (Mina päron är en väldigt fast sort och bitarna kokar därför inte sönder. Man måste alltså skära dem till den storlek man vill att de slutligen ska ha. Jag funderar på genvägar för det tar ganska lång tid...). Riv citronskalet och pressa citronsaften över päronen. Låt sjuda i 20 min (Akta så det inte bränner!). Rör i syltsockret och låt det koka häftigt i 10 min. Rör då och då. Häll i valnötter och ingefära och låt det koka ytterligare 5 min. Låt marmeladen vila i 15 min, tillsätt ev. 2 tsk Atamon och häll upp på burkar.


Och här är ett exempel på "make overn". Päron före och päron efter med mamma päronträd suddigt i bakgrunden.









1 kommentar:

  1. Jag brukar koka marmelad efter samma recept, när päronen går till. Det är inte varje år. Fast jag skippar valnötterna. Har sällan sådan lyx hemma. Jo, jag köpte valnötter häromdagen som jag ska använda till grönkålspaj.

    SvaraRadera