söndag 17 januari 2010

Karolinas födelsedagstårta

Jag fyller år imorgon och idag var familjen hos mig på födelsedagsfika. Jag bjöd på nybakade kanelbullar och egenkomponerad tårta med mandelbotten och vit choklad- och limemousse, garnerad med granatäppelkärnor och riven vit choklad. Premiärtårtbaket gav mersmak och jag kommer sannolikt bjuda på den fler gånger. Moussen fungerar även alldeles utmärkt som dessert på egen hand tillsammans med bär och frukt.

Karolinas födelsedagstårta (8-10 bitar)
botten
4 äggvitor
2 dl mandel
1,5 dl socker

vit choklad- och limemousse
2 dl vispgrädde
175 g vit choklad
1 ägg
1 dl kesella vanilj
2 lime

garnering
1 granatäpple
25 g riven vit choklad

Sätt ugnen på 225 grader. Mal mandeln fint. Vispa äggvitorna hårt. Vänd ner mald mandel och socker i de vispade äggvitorna. Häll i bakpappersklädd form, rund eller fyrkantig. Grädda i nedre delen av ugnen i 15 minuter.

Vispa grädden. Vispa ägget lätt. Smält chokladen i vattenbad. Den ska bara precis smälta. Häll ner chokladen i det vispade ägget och rör samtidigt kraftigt. Blanda i kesella, rivet skal av 2 lime och saften från 1/2 lime. Vänd till sist i grädden. Låt moussen stå i kylskåp några timmar. Moussen är så lös så den kan spritsas ut på tårtbotten om man vill. Jag bredde ut den med en slickepott, spred ut granatäppelkärnorna på och strödde över den rivna chokladen.

6 kommentarer:

  1. Låter smaskens. Nu är det bara en timme innan det officellt är födelsedag - GRATTIS!

    Det var ett tag sen jag kikade på din sida, det har hänt en del och den är verkligen fin :)

    SvaraRadera
  2. Den ser alldeles fantastisk ut - kan du skicka en bit?

    Grattis från Maria

    SvaraRadera
  3. Den blev väldigt bra i sin enkelhet. Du får en bit när du kommer hit :). Tack för gratulationen!

    SvaraRadera
  4. Grattis i efterhand. Tårtan låter suveränt god. Jag skall ta och testa den vid tillfälle. MvH Annika Karlbom

    SvaraRadera
  5. Tack för gratulationen. Testa tårtan. Till påsk kanske? Ganska påskiga smaker i den.

    SvaraRadera