onsdag 31 mars 2010

Golvuppdatering


Golvet (och dörrarna) målades för första gången igår. Det gamla golvet och dörrarna behöver en strykning till, det nya golvet säkert två. Jag insåg när jag målade och såg resultatet växa fram att jag är väldigt förtjust i målade golv. Det ger en varm och ombonad känsla av gammaldags charm. Dessutom är det ett utmärkt sätt att rädda gamla trägolv som inte går att tvätta eller slipa fina eller för att få ihop gamla och nya delar.

Jag använder linoljefärg till golvet med, men den långsamtorkande, konventionella varianten. Visst, den tar tid på sig men jag tycker det är värt det. För ger man färgen den tid den behöver så blir resultatet ett slitstarkt golv med vacker glans. Färgen är Ottosons färdigblandade kulör, pärlgrå. En kulör som blivit det genomgående temat i mitt hem.

3 kommentarer:

  1. Visst är det vackert med målade golv! Bodde en gång på en herrgård i Skåne som hade svarta trägolv, helläckert. Ser jättefint ut, grattis! Åsa

    SvaraRadera
  2. Oj vad du håller på. Jag blir helt matt när jag ser hur mycket du hinner med.
    Jag håller med om att målade golv är fint.

    När vi oljade vårt lutade golv orkade vi inte torka av den överflödiga oljan som var vitpigmenterad, och resultatet blev nästan som ett målat golv. Men det är inget tips som rekomenderas. Torktiden var låååång, och jag tror inte alla oljor reagerar på samma sätt.

    SvaraRadera
  3. Kan tänka mig att svarta trägolv är häftigt. Själv är jag svag för de danska, vita hemmen.

    Bli inte matt. Jag jobbar ju inte för tillfället. Vitoljade golv är också jättefint. En kompis i Stockholm hade det.

    SvaraRadera