fredag 16 juli 2010

Glassmaskinen går varm


När jag berättade för brorsdottern att jag köpt en glassmaskin sa hon: -Åh, då kan du väl göra violglass? Eftersom hon lindar faster kring sitt lillfinger började faster fundera på hur hon skulle få till dena violglass. Via Frk Kakas blogg (tack Frk Kaka!) hittade jag till Borgeby kryddor och beställde inte bara violarom utan ett helt gäng andra aromer upptill.

Igår gjorde jag den beställda violglassen och den blev sååå bra! Brorsdottern blir nog nöjd.





Violglass (ca 1 L)
3 äggulor
100 g strösocker
5 g vaniljsocker
1,5 dl mjölk 3%
2 dl vispgrädde
1,5 ml violarom
10 violmojänger (godis)

Vispa äggulor och strösocker pösigt. Tillsätt vaniljsocker och violarom och vispa lite till. Rör i mjölken. Vispa grädden hårt. Blanda vispgrädden med övriga ingredienser och häll i glassmaskinen. Låt den gå i 40-50 minuter. Krossa violmojängerna i en mortel och blanda i glassen. Häll upp i en burk och ställ i frysen ytterligare någon timma.

4 kommentarer:

  1. Det blev så lagom mycket violsmak. Väldigt somrigt.

    SvaraRadera
  2. Mmm..vad det lät gott! Kanske skulle inhandla en glassmaskin ändå! :)

    SvaraRadera
  3. Ett bra köp. Igår testade jag pistagearomen. Samma recept som ovan men 3 ml pistagearom och 0,5 dl grovhackade pistagenötter istället för violarom och violmojänger. Den blev också super.

    SvaraRadera