onsdag 21 juli 2010

Jag har skördat min första gurka!


Jag impulsköpte en gurkplanta i början av juni. Minigurka hette den. Den var så liten och ynklig... men har vuxit duktigt och jobbar nu på att ta sig igenom växthustaket. Dessutom har den satt mängder med frukt. Slanggurka modell kort. Perfekt för singelhushåll.

Jag har inte odlat gurka tidigare och det är en mycket positiv bekantskap. Växer snällt i kruka och gurkorna mognar en och en i lagom takt. Samtidigt som jag idag skördade den första (Vilken smak. WOW!) så blommar nya små blommor i toppen. Jag kommer att ha färska, närproducerade gurkor lång tid framöver.

2 kommentarer:

  1. Det är något helt annat än de man köper. Samma sak med tomater. Finns inget godare än de man plockar solvarma i sitt eget växthus. Exploderar i munnen.

    SvaraRadera
  2. Ja, det som fått växa i sin egen takt SMAKAR verkligen. Åt första tomaten idag. Mmmm!!! Dessutom, garanterat giftfritt och odlat med minimal miljöpåverkan.

    SvaraRadera