torsdag 22 juli 2010

Ledig dag = trädgårds- och husfix

En långdragen surdeg har bakats ut idag. Hängrännan med avrinningsanordning i form av ett något våldsamt tillverkat hål är utbytt. En ny, hel, sitter i dess plats. Jag blundade för min höjdskräck, ställde stegen mot uthuset och klättrade upp på taket. Flera gånger tillochmed. Istället för stuprör har jag satt upp en kedja som hänger ner i vattentunnan. Jag tycker det är mycket vackrare än ett plaströr. Dessutom var den enkel att hänga upp. Jag borrade hål i hängrännan på lämplig plats, stack upp en länk genom hålet, förde igenom en lång spik som lades vertikalt över hålet och det var klart.

Pelargonen i förgrunden är förresten en av dem jag fraktade hem från Zagreb i april. De har vuxit sig stora och fina och blommar rikligt, om än i annan färg än jag trodde när jag köpte dem. Men det gör ingenting. De är vackra.

2 kommentarer: