torsdag 25 augusti 2011

Björnbärspäron



Jag slutade tidigt idag och hann ta en sväng i trädgården. Utan att jag märkt det har gråpäronen mognat. Jag hade inte ens noterat hur mycket kart det var på trädet! Jag plockade en del och bestämde mig för att koka lingonpäron av dem. Lingon skulle införskaffas i affären på väg från stallet. Fast väl i stallet tänkte jag om, för utmed Tossans hage växer mängder med björnbär. Björnbär lär också göra päronen vackert röda och med sin syrliga sötma blir de och päronen nog en minst lika bra duo som lingon och päron. Tror jag. Med Tossan som sällskap plockade jag 2,5 kg. Jag vet inte vad hon trodde men hon verkade gilla att jag var där och höll sig hela tiden väldigt nära mig. Väl nära ibland. Då avbröt jag plockandet och myste lite med henne istället.

Jag följde ett recept på lingonpäron sådär på en höft. Nu svalnar päronen i lagen så jag vet ännu inte hur de smakar, men de är vackra och lagen är god. Björnbären återvanns och blev till 7 burkar marmelad enligt Munkagårds princip "Jordgubbssylt för ekonomiska".

Björnbärspäron
1,5 kg björnbär
2 vaniljstänger
3 dl vatten
300-400 g socker (beroende på hur söta man vill ha päronen)
1 kg päron

Dela vaniljstängerna och skrapa ur fröna. Koka upp vaniljstänger, frön, björnbär och vatten. Låt sjuda i ca 10 minuter. Skala under tiden päronen. Skala även skaftet och låt ca 1 cm vara kvar. Sila av björnbärsvätskan (slarvigt om bären ska återvinnas som sylt/marmelad) och häll i en kastrull. Lägg i päronen och koka tills de är mjuka, ca 20 minuter. Ta upp päronen och lägg i burkar. Låt vätskan koka in lite och häll över päronen. Om man vill konservera kan man sätta till Atamon till vätskan efter att den kokat in. Låt svalna och förvara i kylskåp. Servera med vispad grädde eller vaniljsås, toppat med hackade valnötter.

4 kommentarer:

  1. Så mysigt att ha egna päron i trädgården!

    SvaraRadera
  2. *haha*. Jag har två gigantiska träd, når bara en bråkdel av frukterna. När jag köpte huset fanns här tre päronjättar men ett var så gammalt och dåligt så det fick jag ta ner. Undrar varje höst hur den som en gång planterade dem tänkte. 3 päronträd och 1 äppelträd... Päron är liksom inte alls lika användbart som äpplen. Någon som bodde här då måste ha varit sjukt förtjust i päron. :)

    SvaraRadera
  3. Underbart! Ska genast göras! :)

    SvaraRadera
  4. Jag har provsmakat nu och konstaterat att vaniljvisp och lite hackade valnötter blir väldigt bra till. Går dock att minska lite på sockret, beroende på hur sötsugen man är. :)

    SvaraRadera