lördag 27 augusti 2011

Skördetider

Samtidigt som vemodet över att sommaren försvann utan att jag riktigt han njuta av den kommer över mig, samtidigt är det en härlig tid i trädgården. Det är nu jag bokstavligen får skörda frukterna av arbetet som började redan i februari. Löken skördades för längesedan, har hunnit torka och förvaras nu i en trälåda i vedboden. Päronträden dignar, de amerikanska blåbären börjar mogna, körsbärstomaterna rodnar i lagom tempo, sådär 10 om dagen, och äppelträdet överraskade mig. Det måste ha blommat med några få blommor -jag kunde räkna till 5 äpplen idag. Skönt, för i våras trodde jag trädet levde sina sista dagar. Nu vet jag att några frostnätter i april tog blomknopparna. Gott hopp om äppelmos nästa år alltså. Just det, jag trodde kampen mot kålfjärilslarverna var förlorad, men även där hade jag fel. Grönkålen har börjat växa med ny kraft. Det blir jul i år med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar