onsdag 3 augusti 2011

Annorlunda sallad med blomkål



Efter ett litet missöde med en plastskärbräda på en varm platta blev dagens tänkta middag tillagad. Jag fick en årsprenumeration på en mattidning, Laga Lätt, av min mormor i julklapp. I senaste numret fanns ett recept på en annorlunda blomkålssallad som väckte min nyfikenhet. Nu har jag tillagat den två gånger och den är annorlunda men annorlunda god. I receptet rekommenderades att ha den till grillad fisk. Jag tänkte att den kan fungera ihop med grekisk/libanesiskt kryddad mat eftersom den innehåller både mynta, citron och nötter, så jag har ätit stekt halloumi till. Jättegott. Och det finns fler i familjen som gillar halloumi...

Nötig blomkålssallad (4 port. om man har den som tillbehör, 2 port om man har den istället för potatis/pasta)
1/2 dl hasselnötter
1 msk olivolja
1 litet eller 1/2 stort blomkålshuvud
1 kruka mynta
1 citron
salt, peppar. ev. honung

Rosta hasselnötterna i en torr stekpanna och hacka dem sedan grovt. Dela blomkålen i små buketter. Plocka myntabladen och finhacka häften av dem. Fräs blomkålen och den finackade myntan i oljan ca 3 minuter. Riv över citronskalet och pressa saften över blomkålen. Krydda med salt, peppar och lite flytande honung. Ta av från plattan och blanda i hasselnötterna. Toppa med resten av myntabladen (grovhackade). Servera ljummen eller kall.

Om man utesluter honungen kan nog rätten kvalificera in som LCHF, den är iallafall kalorisnål. 109/218 kcal per portion beroende på om man väljer att göra 4 små eller 2 större portioner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar