måndag 5 december 2011

Rocky Road Fudge 2011 Ed.

Förra året gjorde jag en amerikansk "all in-julgodis" som fanns med i julnumret av Lantliv Mat&Vin. God men med förbättringspotential. Dels tyckte jag chokladsmaken blev något för kraftig och dels flöt (Dumle)kolan ut när man skurit upp bitarna. Ett väldigt kladd alltså. I år bytte jag mängderna för ljus och mörk choklad och valde en hårdare men lika god kola. Rollo. Dessutom är jag personligen mer förtjust i cashewnötter än jordnötter så det byttes också ut av bara farten. Jag är riktigt nöjd med resultatet. Men då min hjärna är som den är så börjar det genast snurra -vad händer om man byter ut marshmallowsen mot russin?

Rocky Road Fudge -the Karolina 2011 ed.
250 g mjölkchoklad
200 g mörk choklad
1 burk kondenserad mjölk
50 g smör
100 g minimarshmallows
3 dl cashewnötter
15 Rollokolor

Smält choklad, kondenserad mjölk och smör över vattenbad. Rör tills det blir en jämn, seg smet. Dela Rollokolorna i 4 delar, häll i kolor, marshmallows och nötter i smeten. Rör om och häll upp på bakplåtspapper i form, ca 30x30 cm. Ställ kallt för att stelna. Skär upp i bitar. Njut.

6 kommentarer:

  1. Mmmmm!!! Verkar ju hur gott som helst, och förmodligen alldeles förträffligt för folk i min omgivning om jag sätter i mig sån.. då finns det en chans att jag är tyst lite längre än jag brukar :)
    Detta måste jag prova..skall bara hitta julstämningen först...

    SvaraRadera
  2. Du kan ju komma hit och provsmaka så slipper du köpa grisen i säcken och tanka lite stämning. Här är gott om det.

    SvaraRadera
  3. Den där verkar väl värd ett försök

    SvaraRadera
  4. Låter toppen :) Har oxå gjort årets batch, enligt lantlivs liknande recept. Och den flytande dumlen är ett stort minus! Är nyfiken på hur rollon upplevs och uppför sig...

    SvaraRadera
  5. Verkligen minus för att äta hela kakan på en gång är liksom inget alternativ... :)

    Rollon är stenhård när man tar fudgen från sin svala förvaringsplats så den behöver stå en stund i rumstemperatur för att bli riktigt bra. Men rinner, det gör den inte och är väldigt, väldigt god.

    SvaraRadera