måndag 12 december 2011

Vad du får om du julfikar hos mig

Som den gotteråtta jag är prioriterar jag julgodis i december, men en och annan kaka knåpar jag allt till också. Om du kommer på julfika hos mig är sannolikheten stor att du bjuds på Hallandskakor, Pumpamuffins och chokladbiskvier.

Pumpamuffinsen är egentligen det som i USA kallas "Pumpkin Bread" och är en mjuk kaka. Jag har gjort om den till muffins. Den passar väldigt bra till jul då den smakar likt mjuk pepparkaka men är mycket saftigare. Receptet hittar ni i Karlboms pumpaland, här. Har man inte, som jag, tillgång till en lika vacker som god pumpa vid namn Blue Hubbard, så kan man fuska med t.ex. äppelmos. Det räcker med 25 minuter i ugnen för muffinsen. En hel kaka tar ytterligare en halvtimma. Förresten, det går alldeles utmärkt att pimpa muffinsen med frosting. Jag tänker lingonsmak, så här i jultider.

Chokladbiskvier är en gammal favorit som jag trots det aldrig tidigare bakat själv. Jag letade på nätet efter ett recept som verkade bra och hamnade till slut hos en av mina favoritbakbloggare, Erika och hennes Bakglädje. Här är chokladbiskvireceptet tillsammans med goda råd om hur man garanterat lyckas. Mitt enda tillägg är att nästa gång dubblar jag smörkrämsmängden. Jag vill att mina biskvier ska ha mycket gott klet.

7 kommentarer:

  1. oj oj oj.. nu måste jag växla upp lite och ta tag i mitt julfixande..

    SvaraRadera
  2. Du jobbar ju. Jag är mammaledig. :)

    SvaraRadera
  3. Oj vad du ligger i så här i jultider. Jag får nog bege mig ut på komposten och rädda en "Baby bear" som jag slängde där, och göra ett försök med dina pumpamaffins. De verkar ju hur smarriga som helst

    SvaraRadera
  4. Det är ju ert recept, klart det är gott!

    SvaraRadera
  5. Tack för trevligt sällskap, och gofikat! Det var minst lika smarrig som på bilden/Aina och Annika

    SvaraRadera