onsdag 2 maj 2012

Att plantera en 40-årspresent

Jag fick en väldigt fin present när jag fyllde 40. Ett körsbärsträd. Eftersom det är väl kallt och fruset att plantera fruktträd i mitten av januari så levererades det i slutet av förra veckan. Igår var dagen P som i plantering. Plantera ett fruktträd är inte så svårt, det är förarbetet som är det jobbiga. Speciellt om det finns en gammal stubbe efter ett päronträd på den plats där körsbärsträdet ska stå. Så här såg det ut innan jag satte igång.
Efter några timmars grävande, spettande och hackande med en yxa, en del svett och trötta muskler såg det ut så här. Precis när jag började ge upp om att någonsin få upp stubben knirkade den till och gav sig.
 Och ytterligare någon timma senare var trädet planterat. Det fick sällskap av två störar fästa med lite hamparep. Hamparep är nämligen så mycket snyggare än de plastband man brukar använda. Så nu ska det stå pall för höststormarna. Jag fjäskade med mycket vatten redan igår och idag har jag fortsatt. Hoppas det uppskattas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar