tisdag 22 maj 2012

Grattis mamma!

I juni 2010 fick mamma ett gäng tapetrullar och ett löfte om ett nytt kontor i födelsedagspresent. Det tog nästan två år, men nu i helgen blev det av. Ett murrigt, terracottafärgat 90-talsrum förvandlades totalt, och vi var många som bidrog. Lillebror bar och slet för att få rummet tomt och skrapade dessutom bort bården som på sant 90-talsvis satt mitt på väggen. Jag spacklade, slipade och målade och mamma lagade mat, fixade kaffe, städade efter oss och målade en del hon med.

På lördagsförmiddagen kom en målarbekant och tapetserade och mamma och jag körde till IKEA för att inhandla nytt möblemang. Rostfärgad, otymplig skinnsoffa ut, ljus, nätt, bekväm snurrfåtölj med fotpall in. Mamma hade bestämt sig för en röd matta och när jag insåg att de gamla garderobsdörrarna behövde nya knoppar, vita med guldrand fungerade liksom inte till en silverglänsande tapet, så var färgen given.  Mamma trodde först jag skämtade men nej, röda knoppar skulle det vara. Sängen fick även den ny skepnad med nytt överkast och kuddar i svart och vitt. Själv somnade jag ovaggad på söndagskvällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar