torsdag 3 maj 2012

Känd från TV

Härom kvällen var jag hemma hos mamma. Hon hade gjort en lista. Över TV-program eventuellt värda att se den kvällen. Mamma är tokig i listor men just den trodde jag aldrig jag skulle få se. Med på listan fanns en ny bekantskap. Ja, anledningen till att jag aldrig sett programmet är sannolikt att jag inte har 7:an där det visas. Hette det drömträdgårdar? I vilket fall är det alldeles vanliga men ovanligt fina, svenska trädgårdar som får besök av mannen som skapat Apotekarens trädgård i Simrishamn. Den skulle jag vilja åka till någon gång. En annan trädgård jag skulle vilja se i verkligheten är den i Mölndal som visades upp. Romantiskt vildvuxet på ett kontrollerat sätt. På trappan ut från växthuset stod en hink med luktärter. De hade fått klättra i ett ris och det var så fint! Så jag bestämde mig för att härma. Det bästa är ju att jag redan hade ett ris liggandes hemma. Påskriset har fått ett andra liv. Eller tredje om man räknar det då riset var kvistar på en björk. Ihopknutet med hampasnöre och nedstucket i en kruka blev det precis som jag ville ha det.

 Luktärterna har visserligen inte kommit så långt ännu, men jag planterade dem ändå. Förra årets favoriter, Mollie Rilestone. De där biege med gammalrosa, krusiga kanter som såg ut som gammaldags kjortlar. De gillar ju att stå varmt, så nu är de täckta med fiberduk. och står i planteringshörnet bredvid växthuset. Det under tak. Får se om jag lyckas lika bra som damen i Mölndal.
 Nästa projekt blir nog att klippa vovvens lugg. Undrar om han ser något alls? Fast han är väldigt söt med sin lugg så jag sätter nog upp den med hårspänne vid speciella tillfällen. När vi är i skolan och så. En bra sak är att Rufus gillar trädgården precis lika mycket som Smilla och jag. Det kommer att bli en härlig sommar!

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Visst var det ett bra sätt att återanvända påskriset och fixa ett snyggt klätterstöd samtidigt?

      Radera