lördag 18 augusti 2012

Det blir en ny ändå

Ugnen har krånglat ganska länge. Helt plötsligt blev inte favoritbrödet klart, trots att jag bakat det säkert 50 gånger innan, på precis samma sätt. Ingenting blev klart som det borde. Irriterande. Så en dag öppnade jag ugnsluckan som vanligt och det sa "klonk". Fjädringen hade givit upp. Jobbigt. Spisen är ju inte så gammal, nog borde den hålla ett tag till? Eller? Den är åtta år... Det kanske är normal livstid för en förhållandevis billig spis?

Lösningen är självklart att åka till närmaste vitvarubutik, alternativt uppsöka en sådan på nätet, och beställa en ny, men det finns några komplicerande faktorer. En är att snickaren som satte in mitt kök förlitade sig på ögonmått istället för tumstock och mina bänkskåp har därför en höjd av 86 cm istället för 90 som är standard. De flesta spisar är just 90 cm höga. Då, för åtta år sedan, var det ganska enkelt att hitta en variant som gick att sänka till 85 cm. 85 cm är nämligen gammal standard. Typ 60-tal. Nu är de spisarna färre. En annan komplicerande faktor är att jag har planer på att bygga ut huset och bygga om hela köket inom något eller några år och då ha ugnen inbyggd i ett högskåp och separat spishäll. Motivationen att investera i en ny spis är alltså för tillfället väldigt låg.

Efter ännu ett misslyckat bakverk gick jag dyster till sängs härom kvällen. Men det är lustigt vad en god natts sömn kan göra, för i bilen på väg till Göteborg och dagens kundmöte såg jag lösningen framför mig, klart lysande ungefär som en stjärnhimmel ute på landet en iskall vinternatt. Jag köper förstås ugnen och hällen nu och återanvänder när jag bygger om köket. Den enda extra investering som behöver göras är skåpet. Det kostar 820 kr på IKEA. Ja, och lite småplock till, men det lär landa på max 1500 kr i "onödiga" utgifter. På onsdag ska jag till Göteborg igen. Tror jag svänger om IKEA för lite shopping den eftermiddagen.

1 kommentar:

  1. Det klart att du skall ha en ny ugn, du som bakar så mycket. Det här verkar ju vara en fiffig lösning på dina problem och lite sunk costs får man ju ta ibland för att komma framåt./Annika

    SvaraRadera