lördag 25 augusti 2012

Årets lyxigaste macka

I förra veckan var vi i stugan och förberedde för hyresgäster. Mitt i städandet och fixandet försvann mammas hund och vi fick avbryta aktiviteterna för att leta. Jag tittade nere vid dammen och med Rufus i följe begav jag mig mot vår lilla badplats. Det var längesedan jag var där och det såg inte riktigt ut som jag minns. Erosionen har gjort att stigen liksom hamnat nästan i vattnet. Jag hittade ingen hund men gjorde ett annat fynd. Kantareller! Få, men gyllene gula och härligt lockande. Samtidigt som min uppmärksamhet drogs till skogens guld tröttnade Rufus och vände på tassen. Jag gick tillbaka mot stugan med mitt fynd och nu var visst båda hundarna borta. Tur att de några minuter senare hittade både varandra och en katt de kunde göra gemensam sak i att jaga. Katten hann undan, hundarna fångades in, kantarellerna smörstektes och hamnade på en macka tillsammans med en skiva parmaskinka samma kväll. Slutet gott, allting gott.

4 kommentarer:

  1. Mums...vilken tur att hunden sprang bort! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ingenting ont som inte har något gott med sig. :) Mackan var mumsig, helt klart.

      Radera
  2. Mmm, kantareller är ju sååå gott. Det verkar helt klart vara värt lite bortsrungna hundar./Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Speciellt när de bara är bortsprungna sådär en kvart. :)

      Radera