tisdag 21 juli 2009

Krusbärsmarmelad



När jag var liten, kanske 7-8 år, var vi en gång och hälsade på min farfar. Han bodde i ett torp i Västergötland och vi åkte dit ganska sällan. Den här gången var vi nog där för att titta på valparna hans tik fått. Men jag minns att jag, när jag tröttnade på att sitta i hans kök och höra de vuxna prata, smög ut på upptäcksfärd. Bakom ladan hittade jag några krusbärsbuskar med mogna bär. Jag smakade och tyckte det var de godaste bär jag någonsin ätit. Då bestämde jag mig för att när jag blir vuxen, ska jag odla krusbär. Vilken tur då att det fanns en krusbärsbuske i trädgården till huset jag så småningom köpte! Den ger ingen större skörd, 1-2 L, och numera äter jag inte upp bären som de är utan kokar marmelad. I förrgår inföll årets krusbärsmarmeladkokardag.

Krusbärsmarmelad med vanilj

2 L krusbär
1 dl vatten
8 dl syltsocker
2 vaniljstänger

Snoppa och skölj krusbären. Koka bären med vattnet i 15 minuter. Tillsätt syltsocker och vaniljstänger inkl. kärnor (dela och skrapa ur kärnorna först). Låt koka ytterligare 12-15 minuter. Plocka upp vaniljstängerna, skumma av och låt marmeladen vila i 15 innan den hälls i burkar.

P.S. Jag brukar tillsätta Atamon enligt instruktion på flaskan med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar