fredag 25 december 2009

Julaftonsdukningen, kanske Nyårstips?

Så här blev den, min julaftonsdukning i snö och is: Stommen till ljuskronan köpte jag i Norge för några år sedan. Egentligen var tanken att hänga köksredskap i den men trots sin ringa storlek var den för stor för mitt lilla kök. Men nu fick jag användning för den. Jag lindade den med vitt sidenband och en ljusslinga med prismor och hängde små glittrande snöstjärnor inköpta på Rusta i krokarna. På bordet ligger en vit linneduk och två avlånga speglar. Speglarna är en spegel från en gammal spegelvägg (sådana "alla" hade på 80-talet). Jag gick till ett glasmästeri och fick den delad i lagom bredder för några tior och har använt dem i många dukningar sedan dess.


Jag använder min finservis, Rosenthal Maria blå girland, alldeles för sällan, men igår blev det av. Under varje tallrik ligger ett tårtpapper. Vackert och praktiskt eftersom det fångar upp en del spill. På tallriken ligger en "finpappersservett" som hålls ihop av en ståltråd med små lingonblad. (Hemtex sålde dem för några år sedan) och en vit ros. Varje person har fått ett eget ljus också. Ljuskoppen från IKEA och i ett vitt värmeljus i plastkopp. Glasen heter Claudia och kommer från Bohemia (Tjeckien). Tyvärr har jag bara ett fullt dussin av vinglasen och 6 glas av övriga och glasen produceras inte längre så det är svårt att komplettera.





På speglarna står ett fat på fot med några rosor, silverglittriga kvistar, silvriga ljulgranskulor och ett klotljus som ser ut som en snöboll på ett lager av glaskross. Ljusstakarna med kronljus är samma som står på varje tallrik. De är vändbara! Det ligger fler glittriga kvistar, glaskross och ytterligare två snöbolleljus på speglarna med. Dukningen uppskattades stort och jag är väldigt nöjd. Har lovat att låna ut den både till Mamma och Mormor och Morfar till nyår :).

3 kommentarer:

  1. Vackert! //Anette Berander

    SvaraRadera
  2. Ser himla stiligt ut. Du har skön stajl alltså.
    Pontus :)

    SvaraRadera
  3. Tack för komplimangerna. Dukning är en kul hobby.

    SvaraRadera